TOM school Wereldwijzer is een
Vreedzame School. Dat betekent dat wij met het programma van de Vreedzame School uw kind zo goed mogelijk willen leren hoe je met elkaar omgaat, hoe je elkaar kunt respecteren, naar elkaar te luisteren en oog te hebben voor elkaars culturele verschillen, zelf verantwoordelijkheid te nemen, wat actief burgerschap betekent, enz.
Bij dit programma hoort ook het werken met
mediatoren. Dit zijn leerlingen uit unit 3 die tijdens de kleine pauze op het schoolplein en het veld probere
n conflictjes te voorkomen of bij confictjes te bemiddelen. Zij worden hiervoor speciaal opgeleid.
Hieronder ziet u een overzicht van de onderwerpen die in het programma aan bod komen.
wk |
blok |
les |
onderwerp |
leerkrachtgedrag |
kindgedrag |
|
|
|
ONZE KLAS |
|
|
|
1 |
1 |
elkaar beter leren kennen |
verwelkomt leerlingen |
|
|
|
2 |
goed en slecht luisteren |
benoemt luistergedrag positief |
|
|
|
3 |
opstekers en afbrekers |
termen opsteker/afbreker |
|
|
|
4 |
respecteren van verschillen |
3 kapstokregels bespreken |
|
|
|
5 |
samen afspraken maken |
kapstokregels benoemen |
|
|
|
6a |
samen verantwoordelijk |
saamhorigheid versterken |
|
|
|
6b |
takenlijst |
takenlijst gebruiken |
|
|
|
|
CONFLICT ZELF OPLOSSEN |
|
|
|
2 |
7 |
conflict is
.. |
stappenplan in de klas hangen |
|
|
|
8 |
win-win oplossingen |
termen conflict en ruzie |
|
|
|
9 |
hoe reageer ik op een conflict? |
win-win oplossingen gebruiken |
|
|
|
10 |
oefenen met de drie petjes |
benoemen van conflicten |
|
|
|
11 |
opstekers geven |
gebruiken metafoor hangers |
|
|
|
12 |
stappenplan conflicten oplossen |
lln. verwijzen naar stappenplan |
|
|
|
|
COMMUNICATIE |
|
|
|
3 |
13 |
wat is communicatie? |
vraag en opstekerskring |
|
|
|
14 |
misverstand en conflict |
evalueren communicatie na kring (zie evaluatielijstje) * |
|
|
|
15 |
gezichtspunt |
gebruik term misverstand |
|
|
|
16 |
actief luisteren parafraseren |
parafraseren van antwoorden |
|
|
|
17 |
actief luisteren - samenvatten |
samenvatten-parafraseren |
|
|
|
18 |
conflicten oplossen |
samenvatten-parafraseren |
|
|
|
|
GEVOELENS |
|
|
|
4 |
19 |
herkennen en benoemen van gevoelens |
gebruiken metafoor hangers |
|
|
|
20 |
bewust zijn van boosheid |
knd. stimuleren gevoelens onder woorden brengen |
|
|
|
21 |
reacties op boosheid |
time-out hoek in de klas |
|
|
|
22 |
assertiviteit |
gebruik van de time-out hoek |
|
|
|
23 |
ik-boodschappen |
gebruik van ik-boodschap |
|
|
|
24 |
oefenen van vdgh. conflictoplossen |
werken met stappenplan |
|
|
|
|
MEDIATIE |
|
|
|
5 |
25 |
introductie mediatie |
introductie leerling-mediatie |
|
|
|
26 |
stappenplan mediatie: 1 9 |
verwijzen naar mediatiemodel |
|
|
|
27 |
stappenplan mediatie: 10 16 |
hanteren volgorde conflictoplossen * |
|
|
|
28 |
brainstormen in de klas |
time-out hoek gebruiken |
|
|
|
29 |
wat kunnen we nog meer doen? |
opstekers geven |
|
|
|
30 |
een aardig plan! |
werken met stappenplan |
|
|
|
|
ANDERS EN TOCH SAMEN |
|
|
|
6 |
31 |
overeenkomsten en verschillen |
afspraken over samenwerken |
|
|
|
32 |
verschillende culturen |
leerlingen laten samenwerken |
|
|
|
33 |
anders zijn |
afspraken over elkaar helpen |
|
|
|
34 |
samenwerken |
leerlingen elkaar laten helpen |
|
|
|
35 |
elkaar helpen |
samenwerkingsoefeningen |
|
|
|
36 |
vooroordelen |
evaluatie een jaar lang VZS |
|