Leren zichtbaar maken op Wereldwijzer, eigenaarschap van de leerlingen.

Leren zichtbaar maken op Wereldwijzer, eigenaarschap van de leerlingen.

Zichtbaar lerende leerlingen zijn meer eigenaar van hun eigen leerproces en ontwikkeling. Dit vergroot de betrokkenheid en leermotivatie. 

Onze aanpak is gebaseerd op onderzoek van John Hattie, een onderzoeker uit Nieuw Zeeland die wereldwijd onderzoek heeft gedaan naar wat werkt in de klas, om eigenaarschap en betrokkenheid te vergroten waardoor leerlingen gemotiveerder raken voor hun eigen ontwikkeling.
Voor meer informatie: visible-learning.org/.
 
Op Wereldwijzer maken we het leren zichtbaar en verhogen we de impact van het onderwijs op de leerlingen door het gebruik van:
  • leerdoelen,
  • succescriteria,
  • coöperatieve werkvormen,
  • feedback,
  • de gezamenlijk leertaal.
Zichtbaar lerende leerlingen kunnen 3 vragen beantwoorden: 
  • Waar ga ik heen? 
  • Waar sta ik nu? 
  • Wat is mijn volgende stap? 
Zo helpen we leerlingen hun eigen 'leraar' te worden. 

Kind aan het woord

"Bij ons op school letten ze op waar je iets minder in bent en waar je beter in bent."

Roan, groep 8.